Assalamualaikum

Followers

Friday 5 August 2011

ADAKAH INI YANG ANDA LAKUKAN PADA MASA LAPANG?


Nabi SAW telah membaca satu ayat Al-Quran “ Sesiapa yang menjadikan akhirat sebagai kerisauannya maka Allah akan memperkayakan hatinya dan harta benda dunia akan datang padanya dalam keadaan tunduk dan hina dan sesiapa yang menjadikan dunia sebagai kerisauannya, Allah SWT akan menjadikan kemiskinan terbayang-bayang di hadapannya dan dia akan diselubungi kesusahan. Dia tidak akan mendapat di dunia lebih daripada apa-apa yang telah ditakdirkan”. ( Dipetik dari kitab at-Targhib; hadith riwayat Ibnu Majah dan Tirmizi)

Rasulluallah terus bersabda bahawa Allah telah berfirman, “ Wahai anak Adam, lapangkanlah masa untuk beribadat kepadaKu, Aku akan memenuhkan dadamu dengan kekayaan dan Aku akan menghapuskan kemiskinanmu. Jika tidak Aku akan memenuhkan dadamu dengan kesibukan dan Aku tidak akan menghapuskan kemiskinanmu.” ( Dipetik dari kitab at-Targhib).

Ini adalah firman Allah SWT dan sabdaan RasulNya, sedangkan kamu memikirkan bahawa orang Islam mundur dalam hal-hal keduniaan kerana alim ulama telah meletakkan halangan-halangan di jalan-jalan yang akn membawa kepada kemajuan. Cubalah teliti dengan pandangan yang wajar, kalaulah dunia ini menjadi keutamaan alim ulama maka kemajuan anda adalah asbab kegembiraan untuk mereka, kerana kesenangan dan kemewahan anda adalah sebab kesenangan dan kemewahan mereka juga. Namun demikian, jika mereka masih menegur dan cuba untuk mengislahkan anda maka pasti di sana ada sesuatu yang memaksa mereka sehingga sanggup mengorbankan kepentingan dunia mereka sendiri.

Sejauh mana para alim ulama terlibat secara bersungguh2 dalam ibadat dan tugas-tugas agama sejauh itulah mereka tidak menginginkan faedah-faedah duniawi malah hadiah-hadiah pun hanya akan diterima dengan sifat ‘istighna’(sifat kaya hati dan tidak memerlukan kepada makhluk sebaliknya berpada dengan kurniaan Allah)

3 comments:

  1. mampu tak mampu ..jangan dikejar dunia ni.

    ReplyDelete
  2. Insyaallah belia2 di negara ini punya banyak masa lapang untuk beribadat pada Allah..

    ReplyDelete
  3. marilah kita sama2 risau atau memikirkan apa yang kita ada untuk kita persembahkan depan Allah nanti.

    ReplyDelete