Assalamualaikum

Followers

Thursday 15 December 2011

KIRA DAH HEBAT SANGATLAH IMAN KAMU!!

                                                Mengenai Gambar-Sekadar Hiasan

Pernahkah kita mengeluh akan cubaan dan dugaan yang Allah bagi?..Tidak pernah!?..Itu malaikat. Pernahkah kita mengaku beriman ketika badan ini sihat dan hati senang? Pernah!?. Itu kita. Jika pernah, sejauh mana kebenaran pengakuan itu? Adakah setelah datangnya cubaan dan dugaan? Adakah setelah kita berkehendak segala permintaan atau doa tidak termakbul hari ini juga dalam rasa tidak sabar menunggu?! Pernahkah kita rasai nikmat iman dalam mengharungi derita dan sengsara? Jika pernah...sebesar dan sebanyak mana penderitaan itu?!
Manakah yang besar penderitaan kita dengan derita Nabi Adam yang bersenang-senang dengan isterinya lalu diperintah keluar dari SYURGA? Penderitaan Nabi Nuh yang menyeru umat menerima Islam sedangkan ANAKNYA SENDIRI menolak dan disuruh menaiki bahtera, dengan bongkak.. ingkar..terus karam dalam keganasan banjir..di hadapan matanya sendiri!. Derita terus ditanggung bila ketetapan Allah mengatakan anak itu bukan ahli keluarganya lagi.
Pernahkah kita melihat iman Nabi Ibrahim diuji dalam derita apabila di suruh menyembelih ANAKNYA SENDIRI?. Tahukah kita di mana diletakkan NILAI CINTAnya, pada Allah atau anaknya?
Begitulah Nabi Yaakub dipisahkan dari anaknya Yusuf. Anaknya Nabi Yusuf diperdaya atau difitnah oleh seorang perempuan. Ayub ditimpa penyakit yang parah. Daud dan Sulaiman menghadapi banyak fitnah. Isa Al-Masih tidak terlepas dengan ujian juga,,apatah lagi Nabi Muhammad SAW..lebih-lebih lagi.
Pernahkah mereka semua mengeluh dan hilang sabar?! TIDAK kerana mereka yakin kepercayaan kepada Allah memerlukan perjuangan dan keteguhan. Mereka tiada membuat tuntutan zahir  kerana mereka sayang akan umat dan yang UTAMA, sebagai bukti mencintai Allah.
Maka apa lagi yang kita keluhkan kerana cubaan dan dugaan?! Setinggi mana darjat kita jika dibandingkan dengan derita dan sengsara para Nabi.
Marilah kita bersabar, bertawakal dan berani mencontohi para Nabi..Insyaallah

(Sesungguhnya tulisan ini untuk peringatan diri ku juga)           

6 comments:

  1. janganlah kita merasa sudah sampai atupun sudah teruji sepenuhnya iman kita dengan sedikit penderitssn.

    ReplyDelete
  2. tkasih atas peringatan untuk kami yang sentiasa lupa dan lemah ini

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah..peringatan sesama kita..kita insan yang lemah...semuga hidup kita dirahmati dan diberkati Allah hendaknya..

    ReplyDelete
  4. shestepsintoo...saya juga memerlukan ingatan rakan2...pls ya...:)

    ReplyDelete
  5. Nor'aini..saya juga mudah lupa..tolong ingat2kan..:)

    ReplyDelete