Assalamualaikum

Followers

Monday 5 December 2011

Pengemis Yahudi Pun Menangis Kerna Nabi SAW..??!!


Assalamualaikum. Aku risau pada situasi negara ini terutamanya yang melibatkan orang Melayu dan Islam. Bila di sentuh hal Islam ..kita lihat Melayu yang akan bangkit bersungguh2 sehingga demostrasi dan sengketa berlaku, lagilah sekiranya isu Islam ini disentuh oleh bangsa lain. Benarkah Melayu kita ini bangkit kerana penghayatan sepenuhnya tentang meninggalkan yang mungkar dan menuruti apa yang disuruh. Keperibadian dan dakwah cara Rasulluallah adakah dengan cara nak naik angin, gaduh, belasah atau demonstrasi. Tidak malukah kita kepada Rasulluallah. Sedarkah kita dalam masa cuba pertahankan, kita juga mencemarkan imej Islam yang dibawa oleh Rasulluallah. Ku petik sedikit kisah mengenai keperibadian Rasulluallah dan seorang dari bangsa yang kejam iaitu, pengemis Yahudi yang buta.
Dari Aisyah rd.ha. Rasulluallah setiap pagi akan menyuruh beliau menyediakan sedikit makanan untuk Baginda SAW bawa ke pasar untuk seseorang. Individu tersebut ialah seorang pengemis berbangsa Yahudi. Maka setiap pagi pengemis Yahudi dan buta ini akan disuap olah Baginda SAW tanpa rasa jemu dan Baginda tidak pernah berkata apa2 pun pada pengemis ini. Menurut Aisyah rd.ha..sepanjang Nabi SAW menyuap pengemis buta Yahudi ini..berbagai kata2 hinaan mengenai Rasullullah dilemparkan. Yang dikatakan ajaran Islam yang dibawa Rasulluallah sesat, tak betul dan lebih menyedihkan dikatakan Muhammad ini gila, bodoh dan berbagai2 kata hinaan. Namun, Rasulluallah berterusan menyuap pengemis ini dan mendengar sahaja kata2 hinaan darinya hari-hari sehingga Bagind SAW wafat. Apabila Rasulluallah wafat..Abu Bakar bertanya pada Aisyah rd.ha akan apakah aktiviti harian Baginda SAW semasa hayatnya maka Aisyah pun menceritakan pada Abu Bakar r.hu. Abu Bakar menyambung tugas Nabi SAW terhadap  pengemis tadi. Berita kewafatan Bagind disambut gembira olah musuh-musuh Islam termasuklah pengemis Yahudi ini. Setiba dipasar, Abu Bakar r.hu menyuapkan  makanan kepada pengemis Yahudi tadi.. tiba-tiba pengemis itu marah dan meluahkan semula makanan yang disuapkan olah Abu Bakar dan berkata " Kau bukanlah orang yang biasa menyuapkan aku makanan ini..orang yang biasa menyuapkan aku dapat aku rasakan kasih sayang dan kelembutan hatinya. Di manakah orang itu?"..tanya pengemis Yahudi yang buta itu. Abu Bakar terus menangis dalam sedih dan berkata " Maafkan akan daku kerana tidak mampu menyaingi akan sifat yang dimiliki oleh orang yang kamu maksudkan dan orang itu telah pun wafat meninggalkan aku dan kamu dialah Muhammad Rasulluallah yang engkau caci dan hina dan kau gembira akan kewafatannya selama ini (tipa kali ayat ini ku sebut..sedih sayu rasanya hati ini). Pengemis buta Yahudi itu terus meraung menangis dan menyesal serta merindui Nabi Muhammad SAW dan kerana cintanya pada ajaran dan keperibadian Rasulluallah dia memberitahu Abu Bakar yang dia memilih Islam sebagai agamanya. Lihatlah wahai pembaca sekelian akan contoh peribadi Nabi SAW, sedikit pun tidak pernah melenting malah sabar yang dimiliki kita patut contohi. Baginda tidak sedikit pun mencemarkan imej Islam dalam kisah ini.
Baginda SAW mahu orang bukan Islam faham apa itu ajaran Islam. Kita pada hari ini lebih suka bertindak kasar kononnya mendokong Islam tapi hakikatnya mencemarkan Islam. Pemasalahan sebenar dihadapi kita hari ini ialah kita gagal atau kurang pengukuhan iman untuk pertahankan Islam. Marah kita marah tak bertempat dan sepatutnya marahkanlah diri kita. Marah kita langsung tidak memikirkan untuk bawa bangsa lain di Malaysia ini untuk memahami dan memasuki Islam seperti kisah teladan Rasulluallah dalam kisah ini, Sedarlah..tanggungjawab kita dalam menyebarkan Islam ini masih belum selesai. Islam itu indah dan bukanlah Islam jika ianya melenting bertelagah..ingat Allah dan Rasullullah.


3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Setiap Muslim, umumnya, dan para pemimpin Islam, khususnya, tidak kira perbedaan politik, perlu berpegang teguh kpd ajaran Islam serta mempertahankan kesuciannya.

    ReplyDelete
  3. Uncle ben..betul tu tapi mempertahankan jika benar2 kita lengkap dan perkukuhkan iman seterusnya mengamalkan apa ditegah dan dilarang jika ini tidak ada...maka itu kita gagal pertahankan Islam dlm ertikata yang sebenar.

    ReplyDelete